Arnhem Onderneemt met Marlous en Bram van Save Plastics

6 Minuten
Huis van afvalplastic

Arnhem zit vol inspirerende ondernemers die met hun innovaties de wereld een stuk mooier maken. In Arnhem Onderneemt vertellen verschillende ondernemers ons wat ze drijft, inspireert en waarom ze in Arnhem ondernemen. In deze editie: Marlous en Bram van Save Plastics. Waarom samen? Omdat dit powerkoppel elkaar als ondernemers perfect aanvult.

Save Plastics
Save Plastics
Save Plastics

Wat is jullie naam?
Wij zijn Marlous de Bordes en Bram Peters.

Waar zijn jullie geboren?
Marlous in Zwolle en ik in Doetinchem.

Hoe zijn jullie in Arnhem terechtgekomen?
Bram: ik ben naar Arnhem gekomen voor school. Ik heb de boswachter opleiding gedaan aan de Hogeschool Van Hall Larenstein. We zijn toen eigenlijk meteen samen gaan wonen.

Marlous: ik ben hier ook gaan studeren. Ik vond het gelijk zo fijn in Arnhem. Het no-nonsense karakter sprak mij direct aan en dat er zoveel ondernemers zijn die aan duurzame projecten werken.

Wat verkopen jullie?
Bram: wij verkopen producten van gerecycled plastic voor in de openbare ruimte. Dit doen wij door lokaal plastic in te zamelen en te hergebruiken. Producten gaan van bruggen, tot tuinmeubilair en zelfs complete huizen.

Waarom verkopen jullie dat?
Marlous: wij willen van betekenis zijn voor de aarde. En hiermee kunnen we echt iets betekenen. Iets dat nu nog verbrand wordt of in de natuur zwerft, daar maken wij een mooi en toegepast product van.

Marlous: en door onze producten te kopen, krijgen de mensen ook weer een goed gevoel, omdat ze én iets nieuws hebben waar ze blij mee zijn én bijdragen aan iets moois.

Bram: wat ik heel belangrijk vind, is het denken vanuit de klant. Stel, iemand wil een brug, dan gaan we kijken wat er mogelijk is.

Marlous: het is dus eigenlijk leren door gewoon te doen. We horen de vraag en gaan dan onderzoeken of het kan. Allemaal met gerecycled plastic. Belangrijk, want het plastic probleem is zo groot. Wij werken met moeilijk recyclebaar plastic of zoals Bram het noemt: doucheputjes plastic. Een boterhamzakje is daar een voorbeeld van.

Bram: dit is laagwaardig plastic. Het kost namelijk al bijna niets en om het dan te recyclen en weer te verkopen, dat levert niets op. 60% van het plastic is van laagwaardig materiaal. Dit plastic wordt nu verbrand en gebruikt als brandstof, waardoor er veel CO2 vrijkomt. Met onze producten vermijden we dus verbranding, voorkomen we dat er nieuw materiaal gemaakt moet worden én bieden we klanten een oplossing voor hun probleem. En die klanten zijn heel divers. Gemeenten en waterschappen, maar ook consumenten of boeren.

Wat willen jullie bereiken?
Bram: we willen al het plastic afval uit de natuur halen. Wereldwijd. Om daar te komen zijn stappen nodig. Er wordt in Nederland per jaar 1,3 miljard kilo aan huishoudelijk plastic afval weggegooid. Een groot deel daarvan gaat de natuur in. Dan is de helft daarvan weghalen voor ons al een mooi doel. Op dit moment zitten we al op 2 miljoen kilo per jaar.

Marlous: we doen dit ook in andere landen, dus we willen echt uitbreiden. Nu zijn we in 14 landen bezig om het verhaal uit te dragen over het lokaal oplossen van het afvalprobleem. Vanuit die awareness gaan we opschalen om bijvoorbeeld een midi fabriek neer te zetten op verschillende plekken. Dit geeft mensen ook weer werk en inkomen.

Wie of wat inspireert jullie?
Bram: ik word blij van de natuur. Als ik in een bos loop en er ligt geen plastic, ja daar word ik heel blij van.

Marlous: bijdragen aan het geluk en de gezondheid van mensen. En in ons werk zitten alle twee de kanten. Op kantoor hangt bij ons een kalligrafie met de betekenis: grootste dienstbaarheid. Vanuit die gedachte doen wij eigenlijk alles wat we doen. Zoeken naar wat wij kunnen betekenen voor mens en aarde.   

Welk boek zou iedereen gelezen moeten hebben?
The Art of War, dat zijn wijsheden van vroeger. Alles wat we nu doen, is allang een keer bedacht. Dit boek is eigenlijk een marketingtool. Het gaat erover dat als je jezelf en de ander goed kent, je 1.000 oorlogen kan voeren en er 1.000 kan winnen. Wij hebben hier veel uit gehaald.

Welke film of serie zou iedereen gezien moeten hebben?
New Amsterdam vonden we leuk. Het personage had als slogan ‘how can i serve you’, dat vinden wij natuurlijk fantastisch. 😉

Wat is jullie tip aan andere ondernemers?
Marlous: voor mij is dat, zakendoen vanuit je hart. Maar dan leg ik wel graag de nadruk op het woord doen. Je moet ideeën namelijk wel omzetten in actie.

Bram: we willen goed zijn voor de natuur en mensen geluk brengen. Bij alle keuzes die we maken, kijken we naar die gedachtegang. Is dit goed voor de natuur en brengt het mensen geluk? Dan past het bij ons. Een stevige basis hebben en weten wat je wil, helpt dus echt.

Wat doen jullie graag in Arnhem?
Bram: de rijnkade vind ik een heel cool stukje stad. Arnhem is zo verbonden aan de Rijn, dat hebben weinig steden. En natuurlijk de natuur die overal is.

Welke andere Arnhemse ondernemer inspireert jullie?
Marlous: dat is lastig, dat zijn er heel veel. Bram: ja, als we dan moeten kiezen is dat Erik Roelevink van Airhunters. Dat is een vriend en zakenrelatie die zo vol vertrouwen achter ons staat. Echt voor de volle 100%. Marlous: dat motiveert!


Lees hier meer over de missie en werkwijze van Save Plastics. Wil je meer weten over starten in Arnhem en ondernemerschap? Kijk dan eens bij Startclub Arnhem of stel je vraag aan de ondernemersdesk van de gemeente.

Meer Arnhem Onderneemt met Lenneke WispelweyWiebrand Kout en Bart Hendriks.

Heb jij tips?

Heb jij leuke tips of opmerkingen over dit bericht?  Laat het ons weten.

Gerelateerde berichten

Lifestyle & Sport kanaal DAY1 te gast bij HAN Hydromotive team

1 Minuut
waterstofauto coureurs