Waterstofbussen en waterstofauto’s: in Arnhem rijden ze!

2 Minuten
Waterstofbussen Arnhem

Medio 2020 reden er in heel Nederland in totaal 261 waterstofauto’s rond. Veel van die auto’s vind je in Arnhem en omgeving. Door de H2-Drive campagne van de gemeente Arnhem en de provincie Gelderland zijn daar in korte tijd maar liefst 70 waterstofauto’s in de regio Arnhem bij gekomen.

Dat er zoveel waterstofauto’s in Arnhem rijden is geen toeval. Arnhem is dé pioniersstad voor waterstof. Op Industriepark Kleefse Waard zit een heel cluster aan bedrijven dat zich bezighoudt met de commerciële toepassingen van waterstof. Bovendien bevindt zich hier een van de weinige waterstoftankstations in Nederland. Dit tankstation is bovendien geschikt voor auto’s én bussen. Waterstof aangedreven bussen die in Arnhem gemaakt zijn, rijden al jaren op de Veluwe bij Syntus. De ervaringen met deze bussen zijn goed. In tegenstelling tot veel batterij-elektrische bussen is geen aanpassing van de dienstregeling nodig, omdat de waterstofbussen een hoge actieradius en een korte tanktijd hebben.

 

Hymove bus Arnhem

Nieuwe kennis
De bussen maken gebruik van brandstofcellen van het Arnhemse bedrijf HyMove. Jan van Beckhoven, commercieel manager van HyMove: “Ons eerste doel is om het Nederlandse openbaar vervoer zoveel mogelijk te verduurzamen en daarbij samen met studenten van de HAN nieuwe kennis op te doen over rijden op waterstof. We gaan steeds een stap verder in het verduurzamen van ons openbaar vervoer.” Dankzij de kennis die afgelopen jaren in de praktijk is opgedaan, is duidelijk geworden dat waterstofbussen een goed alternatief zijn voor de klassieke dieselbus.

Van Beckhoven: “Door het lage verbruik en de lage onderhoudskosten zijn de gemiddelde kilometerkosten vergelijkbaar met bussen op diesel of aardgas. Het grote verschil is dat onze waterstofbussen geen CO2 uitstoten. Waterstofbussen zijn daarom een betere optie voor mens en milieu.”

Wtarestofbussen station Arnhem

Waterstof als sleutel voor energietransitie
Waterstofbussen hebben bovendien een groot voordeel ten opzichte van elektrische bussen. Met een actieradius van 400 kilometer kan een waterstofbus veel langer doorrijden dan een bus die elektrisch wordt aangedreven. “Bij elektrische bussen duurt het in tegenstelling tot de Trolley 2.0 uren voor ze weer volledig zijn opgeladen. Het tanken van waterstof duurt slechts een paar minuten. Waterstof is dan ook dé sleutel tot de energietransitie”, aldus Van Beckhoven. “We gaan ervoor dat straks het hele openbaar vervoer op waterstof rijdt. Zonder waterstof kun je het wel schudden als je een duurzame wereld wilt.”

Voor meer informatie kijk op waterstofbus Hymove of waterstof op IPKW.

Heb jij tips?

Heb jij leuke tips of opmerkingen over dit bericht?  Laat het ons weten.

Gerelateerde berichten

Talent voor Transitie: bouwen op het vermogen van de nieuwe generatie

3 Minuten
Talent voor Transitie